De beste buikspieroefeningen voor ouderen

Buikspier oefeningen voor ouderen

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Het Coronavirus heeft voor veel sportende ouderen roet in het eten gegooid. Daar waar de sportscholen normaal gesproken in januari vol lopen met nieuwe leden zit iedereen op dit moment noodgedwongen thuis. Gelukkig is er met Rock Your Body een alternatief, door aan de slag te gaan met bodyweight oefeningen ben je namelijk in staat om jouw doelen alsnog te behalen. Ook voor ouderen is het echt niet zo lastig om thuis een goede workout neer te zetten. In dit artikel gaan we in het bijzonder in op de beste buikspieroefeningen voor ouderen. 

Het belang van buikspieroefeningen – een sterke core 

Voordat we gaan kijken naar de beste buikspieroefeningen voor ouderen is het handig om eerst even stil te staan bij de vraag waarom buikspieroefeningen zo belangrijk zijn. De meeste ouderen hebben de volgende gedachte: ‘Ik ben al wat ouder, waarom zou ik zoveel moeite doen om een sixpack te krijgen?’. Hoewel buikspieroefeningen inderdaad kunnen zorgen voor een strakkere buik is dit niet de enige reden dat je ze zou moeten doen. Het is namelijk zo dat je core (groep van de buikspieren) één van de belangrijkste spiergroepen is in het lichaam. Je buikspieren worden bijna altijd aangespannen wanneer je wandelt, bukt of fietst. Door je spieren in je buik aan te sterken zal je merken dat je je fitter en jonger voelt dan voorheen.

De beste buikspier oefeningen voor ouderen

Top 4 buikspieroefeningen voor ouderen

Buikspieroefeningen zijn dus zo gek nog niet, ook als je al wat ouder bent. Aangezien je jouw buik zelf thuis kunt trainen op je zolderkamertje is er geen excuus meer om deze spiergroep over te slaan. Wat zijn nu de beste buikspieroefeningen voor ouderen die je zelf kunt doen? We hebben het wat makkelijker gemaakt door hieronder de beste oefeningen voor jou op een rijtje te zetten. 

  • Crunches – dit is waarschijnlijk een van de meest bekende oefeningen voor je buik die er maar bestaat. Deze oefening richt zich met name op de spieren aan de voorkant van je buik. Echter kun je ook de spieren aan de zijkant meepakken door je lichaam te draaien tijdens de oefening. Het makkelijkste is om je voeten ergens onder de schuiven, zo komen ze niet omhoog tijdens de crunches. Vervolgens hoef je alleen nog maar omhoog te komen met je hoofd richting je knieën.
  • Plank – deze oefening lijkt makkelijk, maar is echt een uitdaging als je hem voor het eerst doet. Net als de bovenstaande buikspieroefening pak je met de Plank ook je hele buik. Leun op je ellebogen en til je lichaam van de grond. Probeer het eerst eens voor 30 seconden en probeer om het iedere keer net even wat langer vol te houden.
  • Leg raises – hoewel je voor deze oefening wel een beetje flexibel moet zijn is het een prima oefening om te doen voor je buik. Naast je buikspieren spreek je met deze oefening ook je onderrug aan. Je kunt deze oefening zowel hangend als liggend doen. Het spreekt voor zich dat hij liggend een stuk makkelijker te doen is als beginner. 
  • Dead bug – laat je niet misleiden door de aparte naam van deze oefening, hij is namelijk echt goed om te doen. Ga op je rug liggen met je armen gestrekt naar het plafond toe en je benen omhoog met je knieën gebogen in een hoek van 90°. Laat je rechterarm en linkerbeen tegelijkertijd zakken tot ze net boven de vloer zweven en keer dan terug naar de positie die je in het begin had aangenomen. 

Handige tip voor beginners – hou vol en wees consequent 

Indien je besluit om met de bovenstaande buikspieroefeningen aan de slag dan is er een tip die wij je mee willen geven: geef niet op en heb vertrouwen in het proces. Als je nog nooit buikspieroefeningen hebt gedaan dan zal je het in het begin aardig zwaar krijgen. Dit is natuurlijk niet zo raar, je spieren moeten namelijk wennen aan de nieuwe bewegingen. Belangrijk is om niet zomaar op te geven. Zelfs als je de bovenstaande oefeningen maar een paar keer kunt doen is het belangrijk om de motivatie hoog te houden. Je zal namelijk merken dat je steeds beter in de oefeningen wordt. Voor je het weet hou je de oefeningen veel langer vol dan tijdens je eerste training!

Mythe – van buikspieroefeningen val je gelijk af

Er bestaat nog altijd de mythe dat je afvalt door buikspieroefeningen te doen. Dit is alleen niet waar. Sterker nog, buikspieroefeningen kunnen er in feite voor zorgen dat je juist aankomt. Gelukkig is dit niet iets waar je je zorgen over hoeft te maken. Het zit namelijk als volgt: je buikspieren zijn gewone spieren. Net als de spieren in je armen en benen kunnen deze spieren groter worden wanneer je consequent sport. Doordat de spieren groter worden vallen ze beter op. Nu is het met de buikspieren wel zo dat ze ervoor zorgen dat je buik strakker lijkt dan voorheen. 

Deze strakkere uitstraling zorgt ervoor dat het lijkt alsof je afvalt, terwijl je in feite geen gewicht verliest of zelfs spieren aankomt. Nu moeten we hier wel een kanttekening bij plaatsen. Het is natuurlijk wel zo dat dit niet betekent dat je rond zal lopen met een buik vol blokjes terwijl je op hetzelfde moment iedere avond een paar biertjes en een zak chips wegwerkt. Wil je een strakkere buik krijgen dan is het naast het sporten noodzakelijk om gezonder te eten. Dit hoeft niet te betekenen dat je alleen maar bleekselderij en komkommer eet. Met een goed maaltijdplan of zelfs met een aantal kleine aanpassingen kun je jouw buik eenvoudig wegwerken.  

Ook aan de slag met de beste buikspieroefeningen? 

Ben jij klaar om de uitdaging aan te gaan en om de beste buikspieroefeningen op te pakken? Dan hebben wij van Rock Your Body goed nieuws voor je. Dankzij ons online health platform is het namelijk voor iedereen mogelijk om zelf een thuis-workout te volgen. Hier op de site kan je een volledig overzicht vinden van alle trainingen die er op dit moment te volgen zijn. Door vandaag nog te kiezen voor een van onze trainingen weet je zeker dat ook jij deze Coronacrisis fit en gezond kunt doorkomen.  

Kijk ook bij de drie effectieve workouts van Krakkie uit koffietijd.

Meer interessante berichten

Top 15 calorie verbranden
Oefeningen

Top 15 calorieën verbranden

Wil je graag van jouw corona kilo’s afkomen dan is het tijd om aan de slag te gaan. Hoewel sporten natuurlijk altijd goed is zijn er