Wat zijn de beste cooling down oefeningen om te doen?

De beste cooling down oefeningen

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Waarschijnlijk heb je wel eens van een cooling down gehoord. De cooling down is noodzakelijk na het trainen om je spieren in staat te stellen optimaal te herstellen. Nu is het wel zo dat er een hoop onduidelijkheid bestaat over het vormgeven van de cooling down. De een zegt dat je diep moet stretchen, de ander zegt dat je aan yoga zou moeten doen. Hoe zit het nu precies vraag je je af? Om je hier wat meer over te laten zien hebben we in dit artikel alles over het doen van cooling down oefeningen voor je op een rijtje gezet. Door dit goed door te nemen weet je zeker dat jij je lichaam net even wat beter kunt laten herstellen ten opzichte van voorheen. 

Het belang van een cooling down

Voordat we ingaan op de mogelijke cooling down oefeningen is het handig om even te kijken naar het belang van de cooling down. Lang niet iedereen weet namelijk waarom een cooling down belangrijk is om te doen. Nagenoeg iedere training die je doet zorgt ervoor dat je hartslag toe zal nemen. Cardiovasculaire oefeningen, ook aerobic oefeningen genoemd, kunnen je hartslag dan ook echt flink hard op laten lopen.  Wanneer je hartslag tijdens het sporten toeneemt zal je veel dieper gaan ademhalen. Dit is een teken dat je hard aan het werk bent en meer calorieën verbrandt tijdens het trainen. Een cooling-down zorgt ervoor dat je ademhaling geleidelijk weer hetzelfde ritme aanneemt als voordat je met je training begon.

Maar dit is niet het enige voordeel van een cooling down. Een cooling down kan namelijk ook een belangrijke rol spelen bij het verbeteren van je motivatie tijdens het trainen. De cooling-down is een goede gelegenheid om na te denken over wat je hebt bereikt. Dit is dan ook echt het moment om even te genieten van al het harde werk wat je hebt verricht. Door hier bij stil te staan krijg je een beter beeld over hoe het er eigenlijk voor staat. 

De beste cooling down oefeningen

Een cooling down is dus erg belangrijk om te doen. Nu is het niet zo dat er een aantal cooling down oefeningen aan te wijzen zijn die het beste zijn om te doen. Het is namelijk zo dat de cooling down altijd afhankelijk is van de persoon en van de soort training die je achter de rug hebt gehad. De meeste cooling-downs duren 3-10 minuten en zijn niet intensief, je hebt namelijk al hard genoeg gesport. Om bijvoorbeeld af te koelen na het joggen kun je 2-3 minuten stevig doorlopen en dan geleidelijk uw tempo verlagen tot een wandelingetje. Aan het einde van je wandeling kun je ook een beetje je benen strekken om de spanning eruit te halen.

Heb je juist een krachttraining achter de rug dan is het handig om de focus van de cooling down te leggen op de spiergroep die je aan hebt gesproken tijdens het trainen. Mocht je bijvoorbeeld je torso hebben getraind dan is het logisch om hier even aandacht aan te besteden bij de cooling down. Wat wij je echt afraden is om diep te stretchen na een harde training. Heb je bijvoorbeeld je benen getraind dan is het niet nodig om deze nog eens meer te belasten. Je zou de focus altijd moeten leggen op de training zelf.  De training is namelijk hetgeen waar je jouw energie en motivatie in moet stoppen, dit zou niet nog eens bij de cooling down moeten gebeuren. 

Tips voor na een workout 

Goed, de beste cooling down oefeningen bestaan dus niet. Het hangt dus echt volledig af van de training en van de persoon die aan het sporten is. De kracht zit hem in de workout zelf, niet per se in de cooling down. Nu zijn er wel een aantal handige tips die we mee kunnen geven om je te helpen ontspannen na een workout. Met behulp van deze tips weet je zeker dat ook jij optimaal kunt herstellen na het sporten: 

  • Neem een lekker warm bad – een warm bad is een prima manier om tot rust te komen na een training. Het warme water zorgt er namelijk voor dat jouw spieren nog makkelijker kunnen herstellen. Hierdoor zal de spanning gelijk afnemen in de spieren, precies wat je nodig hebt. Daar komt bij dat een bad ook nog eens een voldaan gevoel geeft, hierdoor kan je echt even genieten. Lekker relaxen en ontspannen, het heet namelijk niet voor niets seen cooling down. 
  • Focus op je ademhaling – focussen op je ademhaling is erg belangrijk tijdens een cooling down. Door je ademhaling naar benden te halen zal je hartslag gaan dalen, met als gevolg dat je lichaam veel minder gespannen aan zal voelen. Dit is dan ook gelijk de reden dat de manier waarop je ademhaalt zo belangrijk is. Heb je een hard training achter de rug dan zou je adem moeten halen via je neus en uit moeten ademen via je mond. Je zal merken dat je lichaam gelijk tot rust komt als je jouw ademhaling naar beneden weet te halen. 

Kies jij voor een training van Rock Your Body? 

Een cooling down is dus zeker belangrijk, al is het niet nodig om allerlei gekke fratsen uit te halen. Gewoon ontspannen en relaxen is genoeg om je lichaam weer rustig te krijgen. Voordat je kunt genieten van je cooling down zal je natuurlijk eerst moeten trainen. Wil je zelf aan de slag gaan met een training thuis dan ben je bij Rock Your Body aan het juiste adres. Met behulp van onze handige trainingsschema’s kan ook jij ervoor zorgen dat je fit blijft zonder ook maar een voet in de sportschool te hebben gezet. Neem snel een kijkje bij het volledige overzicht om te zien welke trainingen er op dit moment te vinden zijn! 

Meer interessante berichten

Welke spieren train je met planken?
Inspanning, oefeningen

Welke spieren train je met planken?

Als het aankomt op het trainen zijn er een aantal oefeningen die eigenlijk iedereen wel kent. Een van deze oefeningen is natuurlijk het planken. Hoewel