HIIT training voor beginners online bij Rock Your Body

HIIT training voor beginners

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Heel veel mensen vinden het maar niets om uren in de sportschool te staan. Je hebt wel wat beters te doen toch? Dit is een goed argument, alleen geen reden om dan maar helemaal niet te sporten. Sporten is namelijk noodzakelijk voor een gezond lichaam en een frisse geest. Wist je dat je met een HIIT training voor beginners van Rock Your Body effectief kunt trainen in een relatief korte tijdsbestek? Tijd om je hier wat meer over te laten zien. Door dit artikel goed door te nemen weet je precies waarom de HIIT training dé keuze is om te maken tijdens deze rare Coronatijden!

Wat is een HIIT training eigenlijk?

Goed, laten we maar eens beginnen met de vraag wat een HIIT training eigenlijk is. De afkorting HIIT staat voor High Intensity Interval Training. Bij deze training doe je eigenlijk korte sessies van zeer intensieve oefeningen. Tussen de sessies door neem je even de rust om je lichaam te laten herstellen. Een HIIT-training duurt meestal tussen de 10 en 30 minuten, dit is dus echt een stuk korter dan een normale training in de sportschool. Daar ben je namelijk al snel een uur kwijt als je echt een goede workout neer wilt zetten. Een HIIT training kan voor ontzettend veel activiteiten gebruikt worden. Het kan gaan om oefeningen met je eigen lichaamsgewicht, maar ook om fietsen of om touwtjespringen. 

Normaal gesproken doe je tijdens een training 4 tot 6 herhalingen van een bepaalde soort oefening. De specifieke hoeveelheid tijd die je bezig bent en die je nodig hebt om te herstellen zal natuurlijk variëren afhankelijk van de training en van je niveau. Zo kan een sessie of herhaling betekenen dat je bijvoorbeeld voor 20 seconden zo hard mogelijk fietst of zoveel mogelijk push-ups doet. Is deze sessie klaar dan neem je even kort rust, om vervolgens weer verder te gaan. Je zal merken dat je het steeds langer vol kunt houden als je al een langere tijd een HIIT training volgt. Het lichaam went nu eenmaal aan de nieuwe oefeningen die je doet. 

HIIT Training Voor Beginners Online Bij Rock Your Body
De voordelen van een HIIT training

Nu je wat meer weet over de HIIT training is het tijd om te kijken naar de belangrijkste voordelen die je zult ondervinden wanneer je kiest voor deze training. Het is namelijk zo dat deze training verschillende voordelen te bieden heeft ten opzichte van een normale training. Welke voordelen zijn dit precies? We hebben de belangrijkste hieronder voor je op een rijtje gezet:

  • Je verbrandt meer calorieën tijdens het trainen

Het belangrijkste voordeel van een HIIT training is dat je meer verband in een kortere tijd tijdens het trainen. Een onderzoek vergeleek de verbrande calorieën gedurende 30 minuten elk van HIIT, gewichtstraining, hardlopen en fietsen. De onderzoekers kwamen tot de conclusie dat een HIIT training 25-30% meer calorieën verbrandt dan een normale training. Wil je graag vet verliezen dan zou HIIT training zomaar eens dat extra duwtje in de rug kunnen zijn wat je nodig hebt om door je plateau heen te breken. 

  • Je verbrandt meer na het sporten

Een ander voordeel is dat je met een HIIT training calorieën blijft verbranden, zelfs als je al klaar bent met sporten. Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat HIIT in staat is om je basis stofwisseling te verhogen voor de periode van een paar uur na het sporten. Dit betekent dus dat je blijft verbranden terwijl je eigenlijk al klaar bent met je training en thuis op de bank zit. In dezelfde studie werd ook nog eens ontdekt dat HIIT de stofwisseling van het lichaam verschuift in de richting van het gebruik van vet voor energie in plaats van koolhydraten.

  • Een HIIT training is goed voor je lichaam

Het laatste voordeel is dat een HIIT training ook nog eens erg gezond blijkt te zijn. Zo wordt er gedacht dat een HIIT training je hartslag en bloeddruk kan verlagen. Heb je overgewicht of obesitas dan is dit een groot voordeel, dit zijn namelijk klachten die niet bepaald prettig zijn. 

Zelf thuis online een training volgen

Vandaag de dag is het helemaal niet meer nodig om naar de sportschool te gaan voor het volgen van een training. Sterker nog, je kunt gewoon sporten vanaf je zolderkamertje. Om ervoor te zorgen dat iedereen tijdens deze vreemde tijden kan sporten bieden bij van Rock Your Body de mogelijkheid om online een HIIT training te volgen. Je hebt alleen een laptop of een telefoon met een internetverbinding nodig. En een plekje om te sporten natuurlijk, maar dat spreekt voor zich. Voor de training heb je zelf verder niets nodig. Door met je lichaamsgewicht te sporten kan je zonder gewichten toch al je spiergroepen aanpakken. 

Ongeacht je sportniveau kan je met de training aan de slag. We pakken tijdens de training dan  ook echt alle spiergroepen mee. Door met je lichaamsgewicht te trainen is het voor iedereen mogelijk om progressie te boeken. Het resultaat? Een effectieve training die je weer fit krijgt, zonder dat je hiervoor uren lang hoeft te sporten. Mocht je in het begin snel moe zijn dan hoef je je hier geen zorgen over te maken. Je zal namelijk merken dat je steeds beter wordt. Voor je het weet kijk je alweer uit naar de volgende HIIT training en verleg je grens na grens. 

Kies ook voor een HIIT training van Rock Your Body

Als je van aanpakken houdt dan is een HIIT training voor beginners van Rock Your Body dé keuze om te maken. Door elke keer weer de lat te verleggen en door echt even door te pakken ben je in staat om jouw sportdoelen net even wat sneller te behalen. Of je nu graag wilt afvallen of dat je graag wat spiermassa wilt kweken, een HIIT training is voor iedereen geschikt. Neem snel een kijkje bij het programma overzicht om te zien welke trainingen op dit moment het beste bij jou passen.

Bronhttps://www.healthline.com/nutrition/benefits-of-hiit#TOC_TITLE_HDR_8

Meer interessante berichten

Welke spieren train je met planken?
Inspanning, oefeningen

Welke spieren train je met planken?

Als het aankomt op het trainen zijn er een aantal oefeningen die eigenlijk iedereen wel kent. Een van deze oefeningen is natuurlijk het planken. Hoewel