Snel buiten adem bij inspanning

Snel buiten adem bij inspanning

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Ben jij snel buiten adem bij inspanning? Heel veel mensen kunnen op dit moment niet werken aan hun droomlichaam. Logisch, de sportscholen zijn namelijk al weken dicht. Dit betekent alleen niet dat je het trainen dan maar helemaal links moet laten liggen. Juist in deze tijd is bewegen super belangrijk. Het houd je fit, gezond en mentaal sterk tijdens deze rare tijden. Maar hoe komt het dan toch dat je snel buiten adem bent met intensieve inspanning? Lees dit artikel dan zeker even door, wij bij Rock Your Body hebben dé tips voor jou op een rijtje gezet om je door je training heen te loodsen. 

Waarom raak je snel buiten adem tijdens het sporten?

Hoe kan het dat je zo snel buiten adem raakt bij inspanning? Je kunt het lichaam eigenlijk ook wel zien als een grote machine. Deze machine moet op gang worden gebracht. Wanneer de machine op volle toeren draait kan het zijn dat hij oververhit raakt. Het resultaat? Je begint te zweten, je hart gaat sneller pompen en je ademt sneller adem dan normaal. Door het zware ademhalen kan het zijn dat je een beetje duizelig wordt. Hoewel het soms kan voelen alsof er iets mis is zal het eigenlijk altijd wel goed komen. Even op adem komen en een slokje water drinken doet vaak al wonderen. 

De kracht van consequentie 

Gelijk helemaal kapot na je eerste thuis-training op je zolderkamer? Maak je geen zorgen, dit is niet iets om je druk over te maken. Je lichaam moet namelijk wennen aan de nieuwe oefeningen die je doet. Je kunt niet verwachten dat je in een keer de training van je leven neerzet. Net als met alles heeft ook trainen tijd nodig. Je zal dan ook zien dat je steeds minder last zal krijgen van ademsnood als je consequent sport. Dit geldt niet alleen voor conditietraining, maar ook voor krachttraining. Hoe vaker je traint, hoe minder last je over het algemeen zal hebben van ademsnood. 

De 4 beste tips voor de beginnende sporters 

Ben je van plan om een training van Rock Your Body te volgen maar heb je niet zoveel zin om een kwartier lang uit te moeten puffen na je training? Dan heb je geluk, hieronder hebben we namelijk dé tips voor beginners opgenomen. Met deze tips hou je jouw ademhaling onder controle en zorg je ervoor dat je alles uit je training haalt. 

  • Adem in, adem uit – tijdens het trainen moet je jouw ademhaling altijd onder controle houden. Dé tip die wij je mee kunnen geven is om uit te ademen wanneer je jouw spieren aanspant en in te ademen wanneer je het gewicht hebt laten zakken. Doe je liever conditietraining? Zorg dan voor een vast tempo in je ademhaling. Zo voorkom je dat je gaat hyperventileren naarmate de training voortduurt. 
  • Weet wanneer je te hard gaat – een fout die veel beginners maken is dat ze te snel van stapel lopen. In het begin is het onwijs belangrijk om de focus te leggen op techniek en uitvoering. Heb je dit eenmaal onder de knie dan kan je je snelheid of het gewicht verhogen. Tot die tijd is het verstandig om het rustig en gecontroleerd aan te doen. 
  • Zoek de rust op – heb je toch iets teveel je best gedaan tijdens de training dan is het handig om even rustig te gaan zitten en om je ademhaling onder controle te houden. Probeer om vijf seconden in te ademen en om vijf seconden uit te ademen. Mocht je een beetje duizelig zijn geworden dan is het geen verkeerd idee om even de frisse lucht op te zoeken.  
  • Check of het niet medisch is – in enkele uitzonderlijke gevallen kan het zijn dat je ademsnood komt door een medische oorzaak. Dit hoeft niet gelijk iets ernstigs te zijn, een licht ijzertekort kan je al snel moe maken tijdens het sporten. Het is echter wel handig om alle medische oorzaken uit te sluiten. Ben je alleen moe na een training maar niet na het traplopen? Dan is er waarschijnlijk niet iets om je zorgen over te maken. 

Wij van Rock Your Body geloven dat het voor iedereen mogelijk is om van thuis uit fit te worden. Benieuwd naar de trainingen die je bij ons kunt vinden? Neem dan zeker even een kijkje op deze site voor een volledig overzicht van de mogelijkheden die wij je te bieden hebben!

Snel buiten adem bij inspanning

Meer interessante berichten

Flair Sport Challenge 2021

Let’s gooooo!!!  2021, een nieuw jaar om aan onszelf te werken! Laten we samen werken aan een gezonde basis op het gebied van training en