Wat eten na sporten voor optimale spieropbouw?

Wat eten na het sporten voor optimale spieropbouw?

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Trainen is een ding, gezond eten is iets heel anders. Zonder de juiste voeding zal het een stuk lastiger zijn om jouw doelen op de beste manier te behalen. Met name het eten wat je eet na de training speelt een cruciale rol bij optimale spieropbouw. Ben je benieuwd wat je precies moet eten na het sporten en waar je op moet letten bij het samenstellen van je maaltijd? Lees dit artikel dan zeker even goed door. Wij van Rock Your Body hebben namelijk de beste informatie voor je op een rijtje gezet!

Waarom is eten na het sporten zo belangrijk voor optimale spieropbouw?

Voordat we ingaan op het beste eten voor na het sporten is het op de eerste plaats handig om even te kijken naar de vraag waarom eten na het sporten zo belangrijk is. Tijdens het sporten verbruiken de spieren opgeslagen glucose. Dit zorgt ervoor dat er een tekort in het lichaam ontstaat. Bij duursporten, zoals hardlopen, wordt meer glycogeen verbruikt dan bij krachtsport zoals fitness. Een ander effect van lichaamsbeweging is dat de spieren kleine scheurtjes krijgen. Een goede maaltijd na de training herstelt het energieniveau en vermindert vermoeidheid. Hierdoor kan het lichaam de spieren sneller herstellen voor de toekomstige trainingen. 

Eiwitten, koolhydraten en gezonde vetten zijn allemaal essentieel spelen hierdoor een erg belangrijke rol. Met name de consumptie van eiwitten na de training helpt de spieren te herstellen en voorkomt het verlies van vetvrije massa. Vetvrije massa draagt bij aan een gespierd en gespierd uiterlijk. Dit is dan ook de reden dat je flink wat eiwitten binnen zou moeten krijgen na het trainen. Echter moet je naast de eiwitten ook genoeg koolhydraten eten. Koolhydraten zijn macronutriënten die het lichaam helpen om zijn brandstofvoorraad op te laden en te herstellen. Iedereen die meer dan zeven keer per week traint zou genoeg koolhydraten moeten eten om hun glycogeenniveau snel aan te vullen. 

De beste vegan producten voor na het sporten en optimale spieropbouw

Goed, je doet er dus verstandig aan om na het sporten flink wat eiwitten naar binnen te eten. Nu weet niet iedereen wat hij of zij het beste kan eten om hiervoor te zorgen. Maak je geen zorgen, om het wat makkelijker te maken hebben we hieronder de beste maaltijden voor na het sporten op een rijtje gezet. Ook als vegan is het mogelijk om met de juiste maaltijden te kunnen groeien, zolang je kiest voor eiwitrijke bronnen: 

  • Vleesvervangers – Zoals je weet zitten er heel veel eiwitten in vlees. Nu is dit voor vegans helaas geen optie. Wat echter wel kan is kiezen voor de vleesvervangers. Deze zijn zo samengesteld dat er veel eiwitten in zitten. Vleesvervangers van tofu zijn bijvoorbeeld bijna net zo eiwitrijk als normale kip of gehakt. Ook zijn er vleesvervangers te vinden op basis van bonen. Met een flinke bonenburger op een bruin brood zorg je ervoor dat jouw lichaam net even wat beter kan herstellen na een flinke training. Zolang je genoeg kruiden en specerijen gebruikt zijn alle vleesvervangers lekker te maken. Dit maakt het dé aanwinst voor na jouw trainingen!
  • Plantaardige eiwit shake – Een normale eiwit shake bestaat uit dierlijke eiwitten. Dit betekent echter niet dat er geen plantaardige eiwit shakes te vinden zijn. Je kunt namelijk kiezen voor een eiwit shake op bassi van sojabonen. Deze bonen zijn erg eiwitrijk en voorzien je lichaam van de nodige bouwstoffen om optimaal te groeien. Een shake bevat vaak ruim 20 gram eiwit, meer dan genoeg om je spieren op de juiste manier te herstellen. Een plantaardige shake waar havermout aan toe is gevoegd is natuurlijk nog beter. Deze voorziet je lichaam ook gelijk van de koolhydraten die nodig zijn om te herstellen na een training. Hiermee zorg je ervoor dat je jouw natuurlijke glucose niveaus weer zo snel mogelijk aan kunt vullen. 
  • Kruidenthee – Bij een maaltijd moet natuurlijk ook wat gedronken worden. Wist je dat kruidenthee zomaar eens een goede aanvulling kunnen zijn? De voedingsstoffen en chemische verbindingen in kruidenthee, vooral in yerba mate, kunnen het lichaam helpen koolhydraten en eiwitten effectief te verwerken. Een studie uit 2016 vergeleek de effecten van yerba mate met water na het sporten. De deelnemers die yerba mate dronken herstelden sneller van kracht in de 24 uur die volgden op een training.
  • Quinoa – Het eten van koolhydraatrijk voedsel is de beste manier om de vermindering van verzuring die na de training kan optreden, te verminderen. De consumptie van koolhydraten als onderdeel van een snack na de training helpt ook de opslag van glycogeen te bevorderen. Quinoa is een prima optie om voor te kiezen. Het is  eens soort graan wat erg voedzaam is. Het bevat veel vezels en is rijk aan eiwitten. Quinoa heeft ook een lage glycemische index, waardoor het een uitstekende keuze is voor mensen die hun bloedsuikerspiegel reguleren.

Nog sneller doelen behalen met Rock Your Body

Goed eten en goed trainen gaan dus hand in hand met elkaar. Wil je ervoor zorgen dat je thuis zelf aan de slag kunt gaan met de beste oefeningen en eetschema’s dan heb je geluk. Wij van Rock Your Body kunnen je namelijk voorzien van eetschema’s en trainingsschema’s die jou gaan helpen met een gezonde levensstijl. Met behulp van een training van ons team kan ook jij zelfstandig thuis aan de slag gaan. Geen behoefte aan allerlei apparaten, maar een training die je zelf kunt doen met je eigen lichaamsgewicht. Neem snel een kijkje bij het overzicht om te zien welke trainingen er op dit moment te vinden zijn!

Meer interessante berichten

Welke spieren train je met planken?
Inspanning, oefeningen

Welke spieren train je met planken?

Als het aankomt op het trainen zijn er een aantal oefeningen die eigenlijk iedereen wel kent. Een van deze oefeningen is natuurlijk het planken. Hoewel