Welke spieren train je met planken?

Welke spieren train je met planken?

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Als het aankomt op het trainen zijn er een aantal oefeningen die eigenlijk iedereen wel kent. Een van deze oefeningen is natuurlijk het planken. Hoewel veel mensen wel eens planken zien we dat er nog altijd een hoop mensen zijn die niet precies weten waarom ze dit eigenlijk doen. Welke spieren train je met planken? En hoe moet je nu op de beste manier planken om je spieren zo goed mogelijk te trainen? Om antwoord te krijgen op al deze vragen is het verstandig om dit artikel even goed door te nemen. We hebben het namelijk wat makkelijker voor je gemaakt door de belangrijkste informatie even voor je onder elkaar te zetten!

Hoe moet je goed planken? 

Straks gaan we kijken naar het antwoord op de vraag welke spieren je traint met het planken. Maar voor het zover is doen we er verstandig aan om even te kijken naar de techniek achter het planken. Hoe moet je deze oefening namelijk op de juiste manier uitvoeren? Begin de oefening met je lichaam naar beneden op de vloer gericht en je tenen onder de rest van je lichaam. Plaats vervolgens je ellebogen direct onder je schouders. Zorg ervoor dat je handpalmen naar beneden zijn gericht en hou je vingertoppen schuin naar voren. Til je heupen en benen vervolgens op door je ellebogen en tenen in de grond te drukken. Terwijl je in deze houding omhoog staat, moet je lichaam een rechte lijn vormen. Van je hielen tot de bovenkant van de hoofd zou je een liniaal moeten kunnen leggen. 

Welke spieren train je met planken? 

Laten we nu kijken naar het antwoord op de vraag welke spieren je traint bij het planken. Zoals je wellicht wel weet is planken met name bedoeld voor de core, ook wel je midderif. Dit zijn de spieren die zich op de voorkant van de buik, de zijkant bevinden en rondom de rug bevinden. Precies, dit zijn met name de spieren die je vindt op de sixpack. Ondanks dat je jouw sixpack wellicht niet ziet heeft iedereen er een. Deze spieren zijn namelijk erg belangrijk voor alledaagse bewegingen zoals lopen en zitten. Planken is één van de oefeningen die alle buikspieren aan weet te spreken tijdens het trainen. 

Wat is er nu precies het voordeel van planken ten opzichte van andere oefeningen voor de buik zoals crunches of sit-ups? Welke spieren train je met planken? Een van de redenen is dat sit-ups en crunches zwaar kunnen zijn voor je rug. Als je je ruggengraat tegen de vloer drukt kan je hier veel last van krijgen. Het is namelijk zo dat de wervels in je rug niet zo goed tegen deze druk kunnen. Bovendien is het zo dat planken ervoor zorgt dat je naast je buikspieren je hele lichaam weet te trainen. Je hebt je armen, benen en buikspieren nodig om deze oefening op de juiste manier uit te voeren. Dit maakt de oefening eigenlijk een allesomvattende workout. Het is niet voor niets een van de meest efficiënte manieren om je buik te trainen. 

Bekijk ook de workout ‘De Pernille’ uit een Koffietijd uitzending met Krakkie. In deze workout zit een plank verwerkt in combinatie met twee andere oefeningen die goed zijn voor je core.

Welke spieren train je met planken?

Tips voor het planken – betere spieropbouw 

Door het bovenstaande weet je al meer over welke spieren je traint met planken en over de vraag hoe je deze oefening precies moet doen. Mocht je zelf nu zo goed mogelijk jouw spieren willen aansterken met deze oefening dan heb je geluk. Hieronder hebben we namelijk een aantal handige tips onder elkaar op een rijtje gezet die je kunt gebruiken tijdens het trainen. Deze tips en tricks zorgen ervoor dat je nog beter in staat bent om echte spieren op te bouwen in je buik.

  • Laat je heupen niet zakken – een fout die veel beginners maken bij het planken is dat zij hun heupen laten zakken. Dit gebeurt vooral bij de mensen die net beginnen en die het nog niet zo lang vol kunnen houden. Het is belangrijk om je heupen niet te laten zakken tijdens de oefening. Wanneer je op dit punt komt is het namelijk een teken dat je te vermoeid bent om door te gaan en dat het tijd is om je plank te beëindigen. Als het erop lijkt dat je heupen vanaf het begin doorzakken, probeer dan je voeten iets uit elkaar te zetten en concentreer je op het aanspannen van je buikspieren. Dit zal ervoor zorgen dat je de juiste houding aan kunt nemen. 
  • Zorg voor een rechte rug – zoals je al hebt kunnen lezen is het bij het planken super belangrijk dat je een rechte rug houdt tijdens het trainen. Toch zien we dat beginners vaak hun rug vrij kom houden als ze net beginnen. Als je je rug kromtrekt, gebruik je je buikspieren niet voldoende en leg je meer gewicht op je armen. Controleer of je je schouders laag en wijd houdt en zorg er echt voor dat je de juiste houding aanneemt. Dit zorgt er niet alleen voor dat je minder last krijgt van je armen en gewrichten, maar het zorgt er ook voor dat je echt alles uit de oefening weet te halen. Je wilt nu eenmaal wel zeker weten dat je al jouw buikspieren aan weet te sterken tijdens het trainen. 

Thuis training volgen van Rock Your Body

Planken is natuurlijk pas één van de vele oefeningen die je kunt doen met je eigen lichaamsgewicht. Naast deze oefening zijn er nog veel meer mogelijke oefeningen die je thuis kunt doen. Mocht je wel wat hulp kunnen gebruiken voor het zelfstandig thuis sporten dan staan wij van Rock Your Body voor je klaar. Bij ons op de site ben je namelijk aan het juiste adres voor de leukste thuis trainingen van dit moment. Door met een training van Rock Your Body aan de slag te gaan kan ook jij al je doelen behalen als het aankomt op het sporten. Neem snel een kijkje in het aanbod om te zien welke trainingen er te vinden zijn!

Meer interessante berichten

Welke spieren train je met planken?
Inspanning, oefeningen

Welke spieren train je met planken?

Als het aankomt op het trainen zijn er een aantal oefeningen die eigenlijk iedereen wel kent. Een van deze oefeningen is natuurlijk het planken. Hoewel